Balans vinden tussen marketing, sales en jouw vakgebied – 3 tips

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Door de enorme overvloed aan kennis over marketing en sales laat je gevoelsmatig potentiële klanten liggen. Je staat voor de keuze om je alleen te richten op jouw vakgebied, of om marketing- en salesgoeroes op de voet te volgen. In dit artikel deel ik 3 tips voor hoe je hierin een gezonde balans vindt.

Tip 1. Kennis over marketing en sales beschouwen als hulpmiddel

Als ondernemer valt er van alles te leren in de wereld van marketing en sales. Zo kun je een training volgen over adverteren op social media of een e-learning starten in e-mailmarketing. Waar je ook voor kiest, je bent nooit uitgeleerd. Ondanks dat dat logisch klinkt, is dit belangrijk om in je achterhoofd te houden. Jezelf wijsmaken dat je eerst training x moet volgen voordat je stappen kunt zetten, is een vorm van uitstelgedrag. Nadat je training x hebt gevolgd, zul je dan vanzelf weer iets anders nodig denken te hebben. Het probleem ligt hem namelijk meestal niet in een gebrek aan kennis. Maar de veronderstelling dat je met je huidige kennis over marketing en sales onvoldoende nieuwe klanten kunt vinden en binden. De harde waarheid is dat een gebrek aan resultaten in de meeste gevallen ligt aan een gebrek aan actie.

Heb je toch het idee hebt dat niet een gebrek aan actie, maar kennis de reden is van waarom je vastloopt? Dan nodig ik je uit om de volgende vijf stappen te doorlopen. Met deze stappen ben je hooguit een uurtje bezig.

Een vijf-stappenplan voor het vergaren van direct toepasbare kennis over marketing en sales

  1. Formuleer kort en bondig jouw huidige situatie (bijvoorbeeld beginnende coach) en commerciële wens of behoefte (zoals meer cliënten krijgen).
  2. Vul jouw formulering in op Google (vertaal je zoekopdracht naar het Engels bij tegenvallende zoekresultaten).
  3. Sla eventuele advertenties over en open de eerste drie artikels die je tegenkomt over het onderwerp waarnaar je zoekt.
  4. Lees de drie artikels scannend door en maak in jouw notitieblok aantekeningen van informatie die jou waardevol lijkt.
  5. Verbind duidelijke actiepunten aan jouw aantekeningen en ga hiermee het liefst vandaag nog aan de slag.

Tip 2. De krenten uit de pap halen

Een marketingexpert op bijvoorbeeld het gebied van SEO kent alle ins en outs van hoe je hoger in de zoekresultaten komt. Hierin heeft de SEO-expert mogelijk jarenlang opleidingen en cursussen gevolgd en klanten mee geholpen. Als expert kan hij bedrijven met een geoliede marketingstrategie voorzien van SEO technieken waarmee hun miljoenenomzet groeit met enkele procentpunten. Dat is een groot verschil voor deze bedrijven. Maar voor een startende onderneming valt een dergelijk verschil in het niet. Wat voor jouw business veel interessanter is, zijn de strategieën die hoofdverantwoordelijk zijn voor de tractie.

Onder tractie verstaat Gabriel Weinberg, auteur van het boek Traction en oprichter van DuckDuckGo, een sterke groei van een startend bedrijf. Volgens hem is het belangrijk om doorgaans de helft van je beschikbare middelen te besteden aan het ontwikkelen van producten en diensten en de andere helft aan het genereren van tractie. Deze 50 percent rule stelt dat tractie een parallel proces moet zijn aan productontwikkeling.

Terug naar het voorbeeld van SEO als marketingkanaal. Het kan zijn dat dit kanaal voor jouw business nog niet het meest geschikt is om tractie mee te genereren. Als uit jouw testresultaten blijkt dat dit kanaal wel geschikt is, dan is een werkwijze volgens de 80/20-regel aan te bevelen. Deze regel stelt dat 20% van je investering in geld of tijd goed is voor 80% van de resultaten. Investeer je meer dan nodig in een van de vele marketingkanalen die je kunt inzetten, dan laat je dus veel potentiële klanten liggen. Dat maakt het belangrijk om je te beperken tot alleen de marketingstrategieën die een grote kans van slagen hebben. Daarmee bedoel ik dat je overtuigd bent dat jouw strategie (zoals influencers benaderen) met beperkte middelen een grote bijdrage kan leveren aan jouw business.

Tip 3. Niet alles zelf willen doen

Het is mooi als je nieuwsgierig bent en niet gauw beren op de weg ziet bij het aanleren van nieuwe vaardigheden. Maar het is naïef om te denken dat je bekwaam kunt worden in het hele marketinglandschap. Samen met sales is dit een gigantisch domein dat continu in beweging is. Er lopen genoeg mensen rond met precies de kennis over marketing en sales die je nodig hebt. Het is zonde om daar geen gebruik van te maken. Door jezelf te laten adviseren, kun jij je namelijk primair bezighouden met jouw specialisme.

Jij hebt anderen nodig en anderen hebben als het goed is jou nodig. Leef je in de veronderstelling dat je alles zelf kunt, dan houd je minder tijd en energie over voor jouw eigen vakgebied. Stilstaan is achteruitgaan wordt nog wel eens gezegd. Dat maakt dat anderen jou minder nodig zullen hebben als je jouw vakkundige kennis onvoldoende op peil houdt. En dat zal automatisch het gevolg zijn van als je je overal in gaat verdiepen.

Het is dus niet gek om ervoor te kiezen om je marketing en sales uit te besteden, zodat jij je vooral bezig kunt houden met jouw specialisme. In dat geval is de 80/20-regel nog steeds even sterk van toepassing. Door maar een klein deel van je marketingbudget te besteden aan marketingexperts, kun je al onwijs veel voortgang boeken. Het is daarvoor wel nodig om een creatief samenwerkingsverband aan te gaan. Daarmee bedoel ik dat je niet de eerste en beste commerciële partij benaderd die je tegenkomt, maar verder kijkt dan dat. Overweeg bijvoorbeeld eens het volgende:

  • Benader familie, vrienden of kennissen die verstand hebben van marketing en sales en vraag hen om een vriendendienst.
  • Ga bij hogescholen en universiteiten op zoek naar stagiaires die kosteloos of tegen een lage stagevergoeding voor jou aan de slag gaan.
  • Stel bij een beginnend marketingbureau voor om jouw diensten (zoals coaching) uit te wisselen voor hun diensten.

De balans tussen marketing, sales en jouw vakgebied

Er valt bijzonder veel te leren over marketing en sales. Maar gelukkig kun je volgens de 80/20-regel met een minimale investering in tijd en geld al een heel eind komen. Loop je toch vast of leeg tijdens het proces van verdiepen in marketing of sales? Dan kun je er altijd nog voor kiezen om het uit te besteden. Door creatief op zoek te gaan naar een juiste partij, kun je daarbij veel geld besparen. Zo houd je voldoende tijd over om te doen wat je het liefste doet en het beste kan. En mocht je toch alle marketing en sales activiteiten zelf willen uitvoeren, zorg er dan voor dat het genereren van tractie een parallel proces blijft aan productontwikkeling.

Zou je enige begeleiding op het gebied van marketing goed kunnen gebruiken? Klik dan hier om kosteloos en vrijblijvend met mij een sparringsessie aan te vragen.

Ben je een coach en/of trainer? En zou je graag 100 dagen lang begeleid willen worden door vijf trainers op het gebied van onder meer marketing en sales? Krijg dan meer informatie door hier te klikken.

Gratis tips voor een bewuster leven

Leef en onderneem elke week bewuster met mijn wekelijkse artikel.